پایا صنعت خلأ
  • 09126014169
  • info@psvacuum.com

کالیبراسیون، صحت‌سنجی و تنظیم فشارسنج‌های خلأ ( گیج های وکیوم)

نحوه کالیبراسیون فشارسنج خلأ PKR و APG100

یکی از نکات مهم در استفاده از فشارسنج‌های خلأ، صحت فشار نمایش داده شده توسط آنها است. عدم توجه به این مسئله علاوه براینکه سبب خطا در خوانش فشار محفظه ها و تجهیزات خلأ می‌گردد، ممکن است سبب بروز خسارت به تجهیزات و یا خطا در نتایج فرآیندهای تحت خلأ گردد. بدین منظور لازم است تا کاربران فشارسنج‌های خلأ به نکات مختلفی در زمینه استفاده از فشارسنج‌های خلأ توجه نمایند. در این مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات را معرفی نماییم.

اکیدا توصیه می‌گردد که در خرید فشارسنج‌های خلأ، از برندهای شناخته شده استفاده نمایید. قیمت پایین برندهای متفرقه ممکن است وسوسه کننده باشد اما در دراز مدت و با توجه به اهمیت کارکرد و دقت تجهیزات اندازه‌گیری بهتر است همواره از برندهای معتبر استفاده نمایید.( جهت تهیه و خرید انواع فشارسنج‌های خلأ ساخت شرکت‌های معتبر با شرکت پایاصنعت خلأ تماس بگیرید)

درصورت استفاده از برندهای کمتر شناخته شده و یا تجهیزات استوک، پیش از اتصال آنها به دستگاه حتما یکبار عملکرد فشارسنج‌ها را صحت سنجی نمایید. بدین منظور می‌توانید با شرکت پایا صنعت خلأ تماس گرفته و از مشاوره و امکانات ما استفاده نمایید.

فشارسنج‌های برندهای معتبر معمولا پیش از تحویل به مشتری کالیبره می‌شوند. در هنگام خرید به توضیحات مربوط به کالیبراسیون آن و یا برچسب کالیبراسیون و تاریخ آن توجه نمایید.

تقریبا همه انواع فشارسنج‌های خلأ (بجز فشارسنج‌هایی که مستقیما عدد فشار را می‌خوانند مانند فشارسنج لوله U و مک‌لود) پس از مدتی کارکرد، از تنظیمات خود خارج می‌شوند. این مسئله معمولا بدلیل ورود آلودگی به داخل فشارسنج‌ها می‌باشد. به همین دلیل یک فشارسنج خوب باید امکان تمیزکاری و تنظیم مجدد را داشته باشد. مثلا در فشارسنج‌های پیرانی معمولا دو دکمه یا پیچ تنظیم بدین منظور تعبیه می‌شود. (شکل 1)

نحوه کالیبراسیون فشارسنج خلأ PKR و APG100

شکل 1- نحوه تنظیم (Adjust) یا کالیبراسیون فشارسنج‌های پیرانی در گیج های APG100 و PKR251

اکیدا توصیه می‌شود بصورت دوره‌ای فشارسنج‌ها تمیزکاری شده و عملکرد آنها و میزان خوانده فشارش صحت سنجی شود. دوره این کار براساس میزان و نحوه کارکرد متفاوت است اما حداقل بصورت سالیانه باید انجام گیرد.

صحت سنجی مقادیر خوانده شده فشارسنج‌ها معمولا با مقایسه نتایج فشارسنج با یک فشارسنج مرجع یا فشارسنجی که عملکرد آن مورد اعتماد است انجام می‌شود. توجه شود که صحت‌سنجی با کالیبراسیون متفاوت است. کالیبراسیون فشارسنج‌های خلأ باید مطابق استانداردهای جهانی(مانند DIN ISO 3567) انجام گیرد. بدین منظور تجهیزات گرانقیمتی مورد نیاز است و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی امکان تهیه و دریافت گواهی‌های معتبر جهانی برای دستگاه کالیبراسیون وجود ندارد. به همین دلیل درحال حاضر صحت‌سنجی با استفاده از فشارسنج‌های مناسب بهترین روش جهت اطمینان از عملکرد سنسورهای فشار خلأ می‌باشد.

توجه به میزان خطای اندازه‌گیری ذاتی فشارسنج‌های خلأ در محدوده‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. برای مثال فشارسنج‌های پیرانی در فشار بالاتر از 100 میلی بار عملا دقتی ندارند و یا فشارسنج‌های پنینگ(کاتد سرد) در محدوده اندازه‌گیری خود 30 تا 50 درصد خطا دارند.

گاهی ورود آلودگی به داخل فشارسنج‌ها سبب خطای بالا در خوانش فشار می‌گردد. این خطا بصورت پایین نشان دادن میزان فشار یا بالا نشان دادن آن است که ممکن است کاربر را به اشتباه انداخته و بر روی نتایج کار اثرگذار باشد. سعی کنید تا حد امکان مانع از ورود آلودگی به فشارسنج‌ها شوید. برای اینکار محل مناسب قرارگیری گیج، اندازه مناسب دهانه ورودی و استفاده از فیلتر مناسب راهکارهای پیشنهادی هستند. تمیزکاری و صحت سنجی دوره‌ای فشارسنج‌های خلأ نیز دارای اهمیت زیادی است.

شرکت پایاصنعت خلأ، دارای امکانات مناسب جهت صحت‌سنجی و بررسی عملکرد انواع فشارسنج‌های خلأ می‌باشد. همچنین این شرکت خدمات تمیزکاری و تنظیم انواع فشارسنج‌های خلأ را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

دستگاه کالیبراسیون فشارسنج های خلأ

شکل 2- دستگاه صحت سنجی عملکرد سنسورهای خلأ